ختم قران

امشب (همزمان با شب آخر سال)در مراسم بسیار با شکوهی  مراسم ختم کلام الله مجید در محل هیئت ابوالفضلی باغستان علیا با قرائت قاریان کلام الله مجید جناب حاجی آقای آملی و آقای حمید عباس زاده  و دیگر قاریان کلام الله مجید برگزار گردید. این تلاوت در ادامه طرح تلاوت نور که هر شب در محل هیئت قرائت شده است و امشب20 صفحه پایانی قران تلاوت شد و در پایان یاد و خاطره عزیزانی که در طول ختم قران در سالهای گذشته در روستا حضور داشته اند گرامی داشته شدحجت الاسلام احمد خوشخو  با تاکید بر احترام به قران، گفت که همه ما باید قران را به عنوان کتاب زندگی خود انتخاب کنیم و با تلاوت و تدبر و تفکر در قران از ان بهره مند شویم

[ شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

هفت سین قرانی

در صفحه 84 کتاب تحف العقول از امام علی(ع) روایت شده است که اگر کسی هفت آیه که در آنها هفت سین ذکر شده باشد با آب زعفران و گلاب برظرف چینی بنویسد و در ساعت تحویل سال از آن آب بنوشد تا آخر سال دچار مرض و کسالت نمی‌گردد و بیمه قرآن می‌شود و آن آیات عبارتند از:

1. سلام قول من رب رحیم(سوره یس، آیه 58)
2. سلام علی نوح فی العالمین(سوره صافات آیه 79)
3. سلام علی ابراهیم (سوره صافات آیه 108)
4. سلام علی موسی و هارون (سوره صافات آیه 119)
5. سلام علی آل یاسین (سوره صافات آیه 129)
6. سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین (سوره زمر آیه 71)
7. سلام هی حتی مطلع فجر (سوره قدر آیه 6)

[ شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۵۴ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

نقش معنویت در زندگی بشر

فریضه نماز که یک هشدار و تعهد است، به انسان آگاهی می دهد، به انسان می فهماند که روزی گذشت و باید به تعهد خویش عمل کند. نماز ستون دین- بازدارنده از فحشا و منکر است- در افزایش معنویت و از بین بردن عوامل سایش معنویت مهمترین اصل است.
پایگاه بصیرت / قربان امینی
در ابعاد وجودی، معنویت نیاز فطری انسان است و بعد مادی انسان در کنکاش طبیعت و چگونگی استفاده بیشتر از دنیاست تا نیازهایش را تأمین کند و از لحاظ روحی نیز نیازهای انسان در معنویت یافت می شود.
بشر در استفاده از مادیات جهان هستی، بدون بهره وری از معنویت دچار گمراهی و افراط و تفریط گردیده و ظلم و ستم و مظلومیت و محرومیت پیش می آید. در رسیدن به مراتب معنوی نیز بدون الگو برداری از سیره سنت انبیا و اولیا(ع) دچار افراط و تفریط شده، گرایش به مکاتب انحرافی و انسان ساخته پیش می‌آید.
اسلام مادیات را همراه و تحت اداره و اراده معنویت قرار داده است تا از دو قطبی شدن جامعه بشری جلوگیری نماید. معنویت در اسلام نتیجه شناخت پیدا کردن، اخلاص در عمل، در صراط مستقیم قرار گرفتن، ایثار و تعهد و ... است و دستاورد چنین معنویتی انسانهایی شایسته، صالح، امین و با تقواست که حاکمیت آن‌ها در برقراری عدالت مسلماً سعادت بشر را به همراه خواهد داشت.
برای حفاظت دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه آن لازم است، سطح معنویت افزایش یافته و موانع معنویت در رفتارهای فردی و اجتماعی شناسایی و از بین بروند و اعمالی رشد داده شوند که تقویت کننده معنویت خصوصاً در مسئولیت‌های حساس باشند.
آگاهی به عوامل بوجود آورنده معنویت و تقویت کننده آن و نیز عوامل سایش و کاهش معنویت و امکان پذیر شدن محاسبه میزان و سطح تغییرات معنویت در طول حرکت بسیار مهم و حساس بوده و بی‌شک عدم این آگاهی و کاهش ذخیره معنوی می تواند لغزشگاه‌ها و پرتگاه‌های بسیار خطرناک در مسیر حرکت ملت بویژه مسئولان نظام ایجاد نماید که لازم و ضروری است جاده های معنویت از عوامل سایش پاکسازی شوند و راه سعادت و طی طریق در مسیر کسب معنویت و خدایی شدن هموارتر گردد.
آثار معنویت در انسان
انسان در سایه دانش گسترده خود بر بسیاری از مشکلات مادی زندگی غلبه یافته است. برای نمونه با شناختن علل بیماری ها و تلاش برای دستیابی به راه‌های مبارزه با آن‌ها خود را از بسیاری بیماری‌ها رهانیده و آن‌ها را درمان نموده و با استفاده از منابع طبیعی موجود در زمین ، وسایل رفاه خویش را فراهم آورده است، ولی در کنار این موفقیت های مادی و پیروزی‌های چشمگیر علمی، به سکون خاطر و آرامش روان که زیربنای زندگی سعادتمندانه است نه تنها دست نیافته بلکه با پیشرفت‌های مادی و افزایش وسایل رفاهی، مشکلات روحی و روانی و مشکلات اعصاب و روان بیشتر از دوران‌های قبل شده است.

در بررسی این مشکل به دو علت زیر اشاره می کنیم:
الف) ماده گرایی: کسانی که معنویات را به دست فراموشی سپرده و جز مادیات هدف دیگری ندارند، پیوسته برای ارضای غرایز و رسیدن به خواسته‌های مادی خود تلاش می کنند، ولی هیچ وقت به همه آرزوهای خود نمی رسند و نتیجه ای جز تشویش ،اضطراب و ناآرامی فکری نصیبشان نمی شود.
ب) اندیشه فنا و مرگ: هر انسانی به یقین می داند که پس از مدتی خواهد مرد و از آنچه به بهای عمر خود جمع آوری نموده است، دست خواهد شست. مرگ برای کسانی که آن را پایان زندگی می دانند و به جهان دیگری برای ادامه حیات اعتقاد ندارند، چنان جانکاه و دارای فشار روانی است که مجبورند عمر خویش را با تلخی سپری سازند.
اما آنچه می تواند به انسان آرامش بخشد و اضطراب را از میان ببرد، معنویت ناشی از ایمان حقیقی به خداوند است. آثار و نتایج معنویت بی‌شمار و خارج از طرح کامل آن در این مجال است. لیکن در اين مبحث به چند مورد آن بسنده می‌کنیم:
۱-کاهش بحران‌های روحی
انسان با بدست آوردن، حفظ و افزایش معنویت حالتی خواهد داشت که عوامل اضطراب آفرین در وی از بین خواهد رفت. چرا اینکه که دین با دستورهای اخلاقی و تعالیم حیات بخش خود ، آتش حرص و آز و جاه طلبی و ثروت اندوزی را که از عوامل اضطراب روحی انسان‌هاست فرو می نشاند و او را به عزت نفس، مناعت طبع، و پرهیزکاری فرا می خواند و معنویت انسان را به معاد و روز رستاخیز معتقد ساخته و به زندگی مادی بشر طراوت می بخشد.
۲-آرامش روانی
انسان با تقوا و مؤمن در بلاها و سختی‌ها از آرامش روانی برخوردار است که مصداق آیه ۲۷ سوره رعد است: « آنان که ایمان آورده اند و دلشان با یاد خدا آرامش می گیرد. آگاه باشید که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می گیرد.»
۳-پرورش فضایل اخلاقی
انسان بالفطره دوست‌دار فضایل اخلاقی بوده و از بدی‌ها نفرت دارد. معنویت پشتوانه اخلاق بوده و انسان را به اصول اخلاقی پایبند نموده و در برابر محرومیت های مادی به او قدرت تحمل می دهد.
۴-زمینه ساز عدالت اجتماعی
امام صادق(ع) می فرمایند: عادل ترین مردم کسی است که آنچه را برای خود می پسندد، برای مردم نیز بپسندد و آنچه را بر خود روا نمی دارد، بر مردم نیز روا ندارد.( بحارالانوار ج۷۵  ص۳۵)
در واقع مصداق این حدیث کسانی خواهند بود که زندگیشان سرشار از معنویت باشد و تقوا بر اعمال آن‌ها سایه افکنده باشد.به یقین کسی که شب و روز با حرص و ولع دنبال دنیا و تعلقات آن تلاش می‌کند، هیچوقت آنچه را دوست دارد به آن برسد، برای دیگری نخواهد خواست. از این روست که منفعت‌طلبی موجب می‌شود آرام آرام انسان از مسیر انسانی فاصله گرفته و به سمت حیوانیت که همان دنیایی شدن و دنبال سود و معاش و افزایش دارایی خود بودن تعریف می‌شود، باشد و خلق‌الله را فراموش نماید.
۵-خوش بینی به نظام هستی
معنویت بینش انسان را نسبت به جهان سامان می دهد، آفرینش را هدف‌دار و هدف انسان را خیر و تکامل و سعادت معرفی می کند؛ اما انسان بدون معنویت نظام هستی و قوانین حاکم بر آن را درست نمی شناسد و آن را به گونه نادرست توجیه و تفسیر می کند که قرآن کریم در این باره می فرماید :« هر کس از یاد من روی بر تابد، زندگی تنگ و سخت خواهد داشت.» ( طه ۱۲۴)
راه های حفظ و افزایش معنویت
نماز
فریضه نماز که یک هشدار و تعهد است، به انسان آگاهی می دهد، به انسان می فهماند که روزی گذشت و باید به تعهد خویش عمل کند. نماز ستون دین- بازدارنده از فحشا و منکر است- در افزایش معنویت و از بین بردن عوامل سایش معنویت مهمترین اصل است. نماز سکینه قلبی مؤمنان نقش عظیم تربیتی در انسان دارد. ایجاد فضای تقدس و معنویت زمانی حاصل می شود که در نمازگزار روح توکل و تقوا و اخلاص دمیده شود و وی از گناه دور شود. نماز درس معرفتی است برای رفتار فردی و اجتماعی و نقش کلیدی در اداره فرد و جامعه دارد. نماز برترین اعمال است و صلای « حی علی خیرالعمل» در بانگ نماز سخنی حکمت آمیز است.
نماز مایه های لازم ایثار و گذشت و توکل و تعبد را که پشتوانه حتمی واجبات پر خطر و دشوار همچون جهاد و نهی از منکر و زکات است در روح و روان آدمی پدید می‌آورد و آنگاه است که انسان را شجاعانه به آن میدان‌ها گسیل می دارد.
حال با توجه به مقتضیات زمان و زندگی ماشینی، بشر سخت در فشار بوده و در این چنین زندگی رحم و مروت و گذشت و ایثار و بسیاری از ارزش‌های اخلاقی دیگر کم اثر و بی رنگ می شود و همزیستی مهرآمیز خانوادگی در چنین وضعی پایمال و منهدم می گردد.
نیاز به رابطه معنوی با خداوند رحیم و کریم بدین جهت امروز برای مردم دنیا از همیشه حادتر و جدی تر است و نماز برترین و کارآمدترین وسیله برای تأمین این نیاز است.
ایمان و بندگی
جوشش درونی یک مؤمن انقلابی آنست که در جهان هستی اثری از ظلم و جور نباشد، می‌خواهد که زورگویان و گردنکشان عالم میدان گردنکشی پیدا نکنند، دوست دارد که زندگی انسان‌ها زندگی شیرین و سعادتمندانه باشد و عزت، شرف، توحید و اسلام ناب محمدی‌(صلی الله علیه و آله و سلم) بر سر همه مسلمانان مانند پرچم افتخار به اهتزاز در آید. اگر تقوا و پرهیزکاری و حرکت بر طبق رضای الهی هدف قرار داده شود؛ تمام مقاصد فوق برآورده خواهد شد. راه حفظ و افزایش این تقوا و معنویت عبارتند از: ورع و توجه به خدا، اخلاص و عمل برای اهداف پیامبران که امروز در دنیا غریب مانده است؛ ایمان و تعبد یعنی اعتقاد به غیب و تأثیر فعل و انفعالات غیبی که در اختیار بشر نیست و راه رسیدن به آن و کلید رمزش عمل به تکلیف شرعی است.
جهاد و ایثار
راه پیشرفت ملت‌ها در مادیات و معنویت‌ها، تفکر، ابتکار، تحمل سختی‌ها، مجاهدت، ایثار و فداکاری و ترس از خداست. به چنین ملت‌هایی خداوند همه چیز خواهد داد.
بزرگترین افتخار انقلاب اسلامی این است که به مردم علی الخصوص جوانان این مرز و بوم درس مجاهدت و ایثار داد.
راز و نیاز شبانه
دعاها پر است از نغمه های معنوی، دعاها سلاح اخلاص انسان و درس علم‌النفس است.
انسان وقتی با خدا راز و نیاز می کند علاج مشکلات درونی و نفسانی را از خدا می خواهد. بیشترین و معروف‌ترین دعاها، دعای کمیل، دعای عرفه و صحیفه سجادیه(زبور آل محمد)است. توسل به این دعاها توسل الی الله که قران و روایات و نهج البلاغه توصیه نموده می باشد و دشمن باید بداند که تا روح اسلام ،معنویت اسلام، تا تعبد به اسلام و عقیده به اسلام در جامعه هست، هیچ عاملی نمی تواند ملت و جامعه ایران را از صراط مستقیم انقلاب اسلامی منحرف نماید.
خداشناسی و حب اهل بیت(علیهم السلام)
شناخت خود و خدای خویش و اتصال قلبی و پیوند معنوی با خدا پشتوانه ایمان ما و گوهر ارزنده‌ایست که هویت انسانی و اسلامی ما را تشکیل می دهد. باید با اطاعت خدا و پیروی از کلام و طریق اهل بیت‌(علیهم السلام) سعادتمندی را طلب کنیم نه دنیایی شدن و مرگ بی‌حاصل را، که در غیر این صورت خسران عظیم اخروی گریبان‌گیرمان خواهد شد.
حضرت علی (ع)‌می‌فرمایند: بزرگترین افسوس‌ها افسوس روز قیامت است.
پس باید کاری کنیم که جزو دلواپسان روز قیامت نباشیم.
[ شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۳:۴۸ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

آیت‌الله علم‌الهدی: دولت در محکمه وجدان خود ببیند در اقتصاد مقاومتی چه کرد


download

ا

به گزارش فتن، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در هفته‌های گذشته عرض شد سخن در آیات سوره انسان در دو بخش است، در باب بخش دوم آیات این سوره باید عنوان کرد در مقابل عملی که ابرار برای وفای نذر و اطعام مسکین و ابن سبیل و یتیم صورت دادند این اطعام به دو منظور صورت گرفت: انگیزه نخست لوجهه الله و انگیزه دوم نیز وحشت از مظهر غضب خدا که سبب عبوس شدن روز قیامت است و ابرار در برابر این وحشت و بخاطر رضای خدا مسکین و یتیم و اسیر را اطعام کردند.

وی افزود: خداوند اجر این دو انگیزه را مشخص می‌کند، در برابر وحشت از عبوس بودن قیامت خداوند در برابر این وحشت به آنها امنیت می‌دهد و در عرصه محشر به آنها امنیت می‌دهد که شرح آن مطرح شد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: انسان منکر خدا و یا انسانی که در جریان زندگی مادی خود با بینش مادی زندگی را تنظیم می‌کند معنایی ندارد که در این زندگی دگربینی باشد و در این زندگی قطعاً خودبینی حاکم است و منافع قدرت و ثروت در حرکت وی منظور می‌شود، دگربینی به عنوان دگربینی جدای از خودبینی در زندگی مادی، دارای منطق نیست.

وی گفت: اگر در یک زندگی انسان بخواهد دگربینی منهای خودبینی داشته باشد باید در آن زندگی خدابینی حاکم باشد. اما اگر خدابینی در زندگی حاکم نباشد چرا در مقام منفعت مادی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و قدرت یابی، انسان قدمی بردارد در جهت تامین زندگانی دیگری؟ هر قدمی که در حوزه دگربینی صورت دهد منافع خود را در ثروت و قدرت می‌بند.

آیت الله علم الهدی تاکید کرد: در زندگی اگر خدابینی حاکم شد و انسان مومن و معتقد به خدا و معادباور بود، طبیعی است که در این زندگی دگربینی بخاطر خدابینی، به عنوان خود دگربینی موضوعیت دارد.

وی افزود: انسان خدابین نمی‌تواند در زندگی خودبین باشد و منافع را برای خود ببیند، انسان خدابین به هیچ وجه خودبین نیست و در همه زندگی دیگران را می‌بیند، برادران و خواهران امسال تمام شد و شما برحسب اینکه مون به خدا هستید و معادباور هستید در عیش و سرور سال نو نباید خودبین باشید و باید دگربین باشید، آیا آن سور و سات شب سال نو در خانه شما هست آیا در بساط خانواده‌های فقیر و قشر آسیب پذیری که با هزاران مشکل معیشتی سر و کار دارند وجود دارد یا آنها در شب سال نو با غم و غصه و ناداری و فلاکت دست به گریبان هستند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر خدابینی دگربین است تاکید کرد: عزیزانی که برحسب قرب به پروردگار معرفت کامل نسبت به خدا، از عبوس بودن قیامت وحشت داشتند وقتی وارد قیامت می‌شوند با روی گشاده مورد استقبال قرار می‌گیرند. استقبال خدایی در صحرای محشر برای انسان الگویی قرآن با روی گشاده و سرور و شادی است منتهی این روی گشاده در مظهر رحمت خدا برای ابرار متجلی می‌شود. ابرار وقتی در عرصه محشر قدم می‌گذارند مقامات عالیه قرب خدا را در دل ظلمت و تاریکی و سیاهی محشر مشاهده می‌کنند.

آیت‌الله علم الهدی در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس ضمن تقدیر از مردم مشهد بابت حضور باشکوه در مراسم روز شهادت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: امشب شب هفتم صدیقه اطهر(س) است و این مظلومیت بسیار زیاد است؛ کدام تجمع می‌تواند این غربت را پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: به پاس عشق و ارادت فاطمی شما هر ساله از سفره حضور مقام معظم رهبری در روز نخست سال در حرم منور رضوی متنعم می‌شویم و به دیدار جمال جان فزای مقام معظم رهبری موفق می‌شویم و راهبرد یک سال حرکت مردم و نظام و مقاومت جهان اسلام از زبان گوهربار ولی امر مسلمین به گوش جهانیان می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: اگر مقام معظم رهبری قبل از سخنانی که امسال افاضه می‌کنند، در فرصت دیگری بنا بود با ما روبه‌رو شوند و مطالبات سال گذشته خود را از دولت و ملت سئوال کنند تکلیف چیست؟ تکلیف اول، همدلی دولت و ملت بود و این یک طرفه نبود، یعنی هم ملت با دولت همدلی و همزبانی داشته باشد و هم برعکس. اگر مقام معظم رهبری این تکلیف دوسویه را که برای ملت و دولت مشخص کردند، بازخواست کنند آیا در این یک سال این تکلیف را انجام دادیم یا خیر؟

آیت‌الله علم الهدی بیان کرد: آیا مردم ما با این سیاست‌ها همدلی داشتند یا خیر؟ کسانی که پای میز مذاکره نشستند و مذاکره کردند از نگاه مردم ما انسان‌هایی مومن و معتقد و وابسته به انقلاب بودند و هم در دل مردم و هم در زبان مردم، جا داشتند اما از آن طرف اگر برحسب یک اصل مسلم اسلامی یک نصیحت و خیرخواهی از طرف دلسوزی بروز داده شد، آیا برخورد از آن طرف نیز خیرخواهانه بود یا دولت‌ستیزانه؟

وی گفت: نکته دومی که در توصیه مقام معظم رهبری و در فرمایشات‌شان مشخص بود، مسئله دشمن شناسی و مقاومت در برابر دشمن و استکبارستیزی بود که یک اصل اصیل انقلاب بود که به دولت و مدیران نظام و مردم تکلیف شد و تکلیف کردند به دروازه غرب چشم ندوزید و به دشمنان امیدوار نشوید.

خطیب جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: آیا این توصیه‌های رهبر انقلاب عمل شد یا خیر؟ مرگ بر آمریکای شما از ابتدای سال تا انتهای سال کوچک‌ترین تنازلی پیدا نکرد. به مقام معظم رهبری عرض می‌کنیم این مردم پایمردانه در پای اجرای دستورات شما هستند و امروز شاهد هستیم در روی کره زمین عصبانیت آمریکا و عفریت‌های مزدور آمریکا مثل آل سعود به مراتب بیشتر از سال قبل است.

آیت‌الله علم‌الهدی تاکید کرد: 36 سال قبل، شهید مظلوم شهید بهشتی اعلام کرد “ای آمریکا از ما عصبانی باش و در این عصبانیت بمیر” اگر امروز شهید بهشتی سر از خاک بردارد، می‌بیند آمریکا از عصبانیت از دست ما در حال مرگ است و نفس‌های آخرش است و این نتیجه توصیه و اطاعت مردم از ولی امر مسلمین و ایستادگی در پای انقلاب است.

وی گفت: مردم در حماسه‌های مختلف اصل استکبارستیزی را به نمایش گذاشتند و در همه حماسه‌ها نشان دادند مرگ بر آمریکا یک شعار شعوری و جدی است و یک لفظ نیست.

آیت‌الله علم الهدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی افزود: در این مسئله دولت و مردم باید خود را پای میز محکمه وجدان خود بیاورند و ببینند در اجرای این حجت امام زمان(عج) چه کردند؟ چقدر چشم به داخل و کالای داخلی و تولید داخلی داشتیم؟ دولت نیز باید در محکمه وجدان خود ببیند در اقتصاد مقاومتی چه کرد و در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دولت چه کاری صورت داده است؟

وی بیان کرد: دولت باید این مسائل را برای مردم شفاف کند، مقام معظم رهبری تشخیص  دادند ستاد اقتصاد مقاومتی کفایت نمی‌کند و باید قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل شود./تسنیم

.

[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

۲۱ پند برای زندگی از امیرالمؤمنین(ع)


۲۱ پند برای زندگی از امیرالمؤمنین(ع)


امام علی(ع) به مالک اشتر فرمود: ای مالک! این سخنان را از من بخاطر سپار و نگه دار...

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام علی(ع) به مالک اشتر فرمود: ای مالک! این سخنان را از من بخاطر سپار و نگه دار:
 
1. هر که یقینش سست باشد، مردانگیش ناقص است.
2. هر که طمع را شعار کند، خود را  خفیف سازد.
3. هر که تنگدستی و بدحالی خود را افشا کند، تن به ذلت داده.
4. هر که راز خود فاش نماید، خویش را کوچک ساخته.
5. هر که زبان را بر خود مسلط سازد و نیندیشیده سخن گوید خود را به مهلکه انداخته.
6. آزمندی زیاد، قاتل شخصیت است.
7. هر که به چند جانب دل بندد (بخواهد با یک دست دو هندوانه بردارد) از همه جا بماند.
8. بخل ننگ است.
9. ترس کمبود است.
10. پارسایی سپر است.
11. نفس را از آلودگی گنه، نگه دار.
12. شکر، ثروت و سرمایه است.
13. صبر و استقامت در طوفان حوادث، شجاعت است.
14. ادب، جامه‌ای کهنه ناشدنی است.
15. مقام هرکس به اندازه خودش است.
16. تحقیق در موارد مشکوک احتیاط است.
17. فکر، آیینه روشن است.
18. صدقه دارویی شفابخش است.
19. کردار امروز مردم، فردای پیش روی آن‌هاست.
20. گشاده رویی، دام محبت است.
21. حس عبرت‌گیری، بیم دهنده خیرخواهی است.
 
 
منبع: تحف العقول عن آل الرسول، نوشته ابن شعبه حرانی، بخش روایاتی از امیرالمومنین علی بن ابی طالب.
[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۱۳ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

احادیثی از امام رضا (ع) در خصوص فصل بهار


احادیثی از امام رضا (ع) در خصوص فصل بهار


امام رضا (ع) در خصوص فصل بهار فرمودند: فصل بهار روح زمان هاست.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، احادیث امام رضا (ع)  در خصوص بهار را در ادامه باهم می خوانیم:

امام رضا (ع) :
 
« أمّا فَصْلُ الرَّبیعِ فَإنّهُ روُحُ الأزْمانِ
فصل بهار روح زمان هاست »
 
(بحار الأنوار، ج 59، ص 312)
 
........................................................................................................
 
امام رضا ( ع ) :

كوشش نمائید اوقات روز شما چهار ساعت باشد. ساعتی برای عبادت و خلوت با خدا ، ساعتی برای تأمین معاش، ساعتی برای "همفکری و همدلی و مشورت و گفتگو" برادران مورد اعتماد و كسانی كه شما را به عیوبتان واقف می سازند و در باطن نسبت به شما خلوص و صفا دارند و ساعتی را به تفریحات و لذائذ خود اختصاص دهید و از مسرت و نشاط ساعت تفریح نیروی انجام وظائف ساعات دیگر را تأمین نمائید.
 
( بحار 17 ، ص 208)
 
........................................................................................................
 
امام رضا (ع):
 
از لذایذ دنیوی نصیبی برای كامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راه های مشروع بر آورید ، مراقبت كنید در این راه به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد و دچار اسراف و تند روی نشوید . تفریح و سرگرمی های لذت بخش شما را در اداره زندگی یاری می كند و با كمك آن بهتر با امور دنیای خویش موفق خواهید شد .
 
(بحار 17 ، ص208 )

[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۱۱ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های آخرین نماز جمعه سال 94 چه گفت؟

امام جمعه مشهد گفت: آمریکا به این جمله "ای آمریکا از ما عصبانی باش و در این عصبانیت بمیر" دچار شده است.
آیت‌الله علم‌الهدی در آخرین نماز جمعه سال 94 چه گفت؟به گزارش مشرق، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های سیاسی و عبادی نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این عزیزانی که به برحسب معرفت به خداوند از آن عبوس بودن قیامت خوف داشتند وقتی وارد محشر می‌شوند آنگاه با روی گشاده و شادی از سوی خداوند مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی با تقدیر از حضور مردم مشهد در اجتماع عظیم فاطمی، عنوان کرد: حضرت زهرا (س) و حضرت امیرالمومنین علی (ع) آنقدر مظلوم بودند که این شعائر و تجمع‌ها نمی‌تواند جوابگوی مظلومیت آنها باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با دعوت از مردم برای حضور در مراسم استماع از سخنان رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کرد: خوشبختانه سال شما با دیدار با مقام معظم رهبری در این مکان مقدس آغاز خواهد شد، با این نگرش راهبرد یک سال کشور ما و جهان اسلام از این مکان به وسیله مقام معظم رهبری به گوش جهانیان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری قبل از سخنان خود بنا بود با جمع ما روبرو شوند و بازخواست توصیه‌های خود را جویا شوند باید گفت آیا این تکلیف را انجام داده‌ایم یا خیر؟ توصیه اول ایشان پیام سال بود، این تکلیف یک طرفه به ملت نبود بلکه دو طرفه بود.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطر نشان کرد: کسانی که بر سر میز نشستند و با دشمن همراه با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مذاکره کردند در دل مردم و زبان آنها جا داشتند، اما اگر از نصیحتی همراه با دلسوزی اعلام شد آیا برخورد طرف مقابل باید خیرخواهانه می‌بود یا دولت‌ستیز؟

وی یادآور شد: نکته دومی که در توصیه مقام معظم رهبری شفاف بود مسئله دشمن شناسی و استکبارستیزی به عنوان اصل اصیل انقلاب به مردم و مدیران نظام اعلام کردند و تاکید کردند به دروازه غرب امیدوار نشوید و همچنین به کسانی که جز با براندازی شما کوتاه نمی‌آیند نباید چشم داشته باشید.

امام جمعه مشهد در ادامه گفت: آیا دولت و مدیران ما این توصیه‌های ارزشمند را اجرایی کردند یا خیر؟ باید گفت مرگ بر آمریکای شما مردم از ابتدای سال کوچکترین تنازلی پیدا نکرده است، از این رو به مقام معظم رهبری عرض می‌کنیم این مردم پایمردانه در عرصه استکبارستیزی آنچنان ایستاده‌اند که عصبانیت آمریکا و افریته‌هایش به مراتب بیشتر از سال گذشته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: 36 سال قبل شهید بهشتی اعلام کرد " ای آمریکا از ما عصبانی باش و در این عصبانیت بمیر"، با این نگرش 36 سال گذشته است و اگر شهید بهشتی از خاک سر بیرون بیاورد متوجه این خواهد شد که آمریکا به این مهم دچار شده است، در نتیجه این به واسطه توصیه‌های مقام معظم رهبری و ایستادگی مردم در حماسه‌ها بوده که نشان دادند مفهوم مرگ بر آمریکا در جامعه ما جدی است و شعار نیست.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، با این نگاه دولت باید در محکمه وجدان خود ببیند که چه فعالیتی کرده است، با این نگرش از نظر قراردادها و برنامه‌ریزی‌هایش باید نشان دهد رابطه این‌ها با اقتصاد مقاومتی چیست؟ ولذا رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتی در قالب قرارگاه باید ابزار ما در جنگ مقابل دشمن باشد چرا که در جنگ قرار داریم.
[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۵۴ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

فتاوای رهبر انقلاب درباره آغاز سال جدید و ایام نوروز

سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش احکام روزانه فتاوای رهبر انقلاب درباره استفتائات آغاز سال جدید و ایام نوروز منتشر کرده است.

به گزارش مشرق، سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش احکام روزانه فتاوای رهبر انقلاب درباره آغاز سال جدید و ایام نوروز منتشر کرده است که به شرح ذیل منتشر می شود.

1-  نیمی از فامیل نزدیک من اهل حجاب نیستند و در مهمانی ها روسری سر نمیکنند و در جواب می گویند دل آدم پاک باشد و از این قبیل حرفها، من نیز با ایشان بزرگ شدم و 4 سال است سعی در رعایت احکام دینی دارم.رفت و آمدم را با ایشان کم کردم و سالی یکی دو بار برای صله رحم رفت و آمد داریم. حال تکلیفم را نمیدانم آیا باید با ایشان قطع رابطه کنم یا همینطور ادامه بدهم؟

ج) - اگر معاشرت با آنان مستلزم ارتکاب گناه نبوده و نیز موجب تأیید ایشان در عدم التزام به امور دینی نباشد، مانعی ندارد. ولی به هر حال لازم است حریم و ضوابط شرعی مراعات گردد. و اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با آنها موقتاً موجب خودداری آنها از ارتکاب معصیت می‏ شود به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است.

و باید توجه داشت که قطع رحم جایز نیست؛ و صله‌ی رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از ‏طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می‌شود.‏

2 -  مراد از رحم، که قطع صله با آن ها جائز نیست، چه کسانی هستند ؟

ج) - مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی هستند مشروط به این که آن قدر نسب دور نباشد که عرفاً از ارحام شمرده نشوند. و بطور کلی ‌قطع ارحام حرام است ولی صله‌ی رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق می‌شود.

3 - طبق نظر حضرت آقا آیا پهن کردن و چیدن سفره ی هفت سین در نوروز جزء خرافات شمرده می شود و حرام است یا خیر؟

ج:‌ فی نفسه اشکال ندارد هر چند اینگونه امورجنبه مذهبی ندارد.  

  4 – آیا  از میوه هایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده میتوان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟

ج) : بدون رضایت صاحب میوه ها جایز نیست مگر این که صاحب میوه ها از آن اعراض کرده باشد. همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوه‌ای درجادّه برخورد کند،می‌تواند ازمیوه‌های مذکوراستفاده کند مشروط به اینکه:

اولاً به قصد استفاده ازمیوه به آن مسیر نرفته باشد.

ثانیا به درخت آسیب نرساند.

ثالثاً همان جا میوه را خورده و به همراه خود نبرد.

رابعاً داخل ملک دیگری نیز نشود.

5 ـ خوردن و جمع کردن مقداری میوه از باغ دیگران که زیر درختان ریخته و خراب خواهد شد چه حکمی دارد؟

ج) : اگر بداند مالک میوه ها راضی است اشکال ندارد، در غیر این صورت باید رضایت مالک را جلب کند. و در صورتی که دسترسی به او برای جلب رضایت ندارد و اگر میوه ها استفاده نشود خراب می شود، می تواند از میوه ها استفاده کند و پول آن را به مالکش بدهد، و اگر دسترسی به مالکش نداشت پول آن را از طرف مالکش صدقه بدهد.                                          

6 - اگر در مجلسی از مؤمنی غیبت کنند، میدانم که نهی از منکر بر ما واجب است، سؤال من این است که: علاوه بر نهی از منکر، آیا دفاع از آبروی آن مؤمن هم بر ما واجب است (به گونه ای که اگر آن غیبت تهمت باشد بتوانیم به اطرافیان ثابت کنیم که این حرف درست نیست) و اگر از آبرویش دفاع نکردیم، آیا گناه کرده ایم؟

ج: ردّ غیبت (نفی نسبتی که غیبت کننده به غیبت شونده می دهد) واجب است.

7 - آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین ( سیزده بدر) اشکال دارد؟

ج : فی نفسه حرام نیست؛ هر چند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.

8 - در هنگام رانندگی در جاده‌ها وظیفه‌ی راننده‌ای که به حیوانات یا به پرندگان برخورد کرده و موجب مرگ آنها شده است چیست؟

ج) : اگر ملک شخصی بوده ضامن است، ولی اگر مالک خاصی نداشته و جزء حیوانات بیابان بوده ضامن نیست.  

9 – آیا ریختن پوست میوه و زباله‌های تجزیه‌شدنی در کوه و دشت و طبیعت اشکال شرعی دارد؟

ج) : اگر موجب اذیت مردم  شود و یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.

10 - من چندین سال پیش با جسم تیزی بر روی درختی نوشته‌ای را حک کرده‌ام؛ الآن باید چکار کنم؟

ج) : اگر آن درخت مالکی داشته، رضایت مالک را جلب کنید.

[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۴۱ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

سیمای امام زمان حضرت مهدی (عج)

سیمای امام زمان حضرت مهدی (عج)

پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در سخنان خود به اوصاف امام مهدی(عج) اشاره کرده اند. حضرت امام رضا علیه السلام در توصیف ویژگی های چهره و سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته آن حضرت می فرمایند: «قائم آل محمد(عج) هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه کرده است رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاصّ او آن است که گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تا آن جا که هر بیننده ای او را چهل ساله یا کمتر تصور می کند. از دیگر نشانه های او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».
[ جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۲۸ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

عکس/ زیباترین پرتره‌های رهبر انقلاب در سال 94

در زیر مجموعه‌ای از منتخب زیباترین تصاویر حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب را مشاهده می کنید.
[ پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۸:۱۸ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]