مدینـه مـرده و اهـل‌ مدینـه مرده‌تـرند

مدینـه مـرده و اهـل‌ مدینـه مرده‌تـرند

چگونه مرده که از مرگ خویش بی‌خبرند

ز جـاده مـدنیت بــرون شدنــد همـه

بر آن سرند که تا سر بـه کام فتنه برند

اسیر کفر و ضلالت شدند این امت

ز نـور وارد ظلـمت شدند این امت

****

مدینه متحدالرای و شیر حق، تنهاست

یگانه دوست عالم، اسیر دشمن‌هـاست

چـه روی داده مگــر امـت محمّـد را

که بودشان همه در وادی نبودن‌هاست

گمان نبود که خیل غدیریان کوشند

غدیـر را بـه بهـای سقیفـه بفروشند

****

هنوز خون مدینه به جوش می‌آید

هنوز غیرت حق در خروش می‌آید

هنـوز از در و دیـوار مسجـد نبوی

صدای خطبۀ زهرا به گوش می‌آید

درون سینه، نفس را شرارِ آه کنید

بـه شقشقیۀ مـولا علی، نگاه کنید

****

هنوز خشک نگردیده آبِ غسل رسول

که دیو توطئه در کار فتنه شد مشغول

کشیـده نقشـۀ غصب خـلافت علوی

فشانـده‌ آتش بیداد، بر سرای بتـول

برای غصب خلافت، چه فتنه‌ها کردند

قسم به ذات خدا، جنگ با خدا کردند

****

مگر نه نفـسِ نفیس پیمبـر است علی

مگر نه شخص نبـی را برادر است علی

مگر نه فاتح بدر است و خیبر است علی

مگر نه شوهـر زهرای اطهر است علی

به حیرتم که چگونه غدیر را دیدند؟

حرم گذاشتـه، دور سقیفـه گردیدند

****

علی که خواند به امت، رسولِ حق، پدرش

شهیـد اولِ او گشت همســر و پدرش

قسم به حق علی، گر نبود صبر علی

خبـر نبـود ز اســلام و از پیــامبرش

چگونه مـا بـه طواف سقیفــه رو آریم

برو سقیفه! بدان سو، که ما علی داریم

****

چـه زود عهـد خدا و رسول رفت ز یاد

چه زود خرمن دینِ صحابه رفت به باد

دو مـاه و نیـم هنـوز از غدیر نگذشته

اساس فتنه، درون سقیفه شـد بنیـاد

چگونه دست ز آیین و دین خود شستند

علی کـه دست خدا بود، دست او بستند

****

پس از سقیفه لگدکـوب گشت دینِ خدا

پس از سقیفه چه سرها ز تن شدند جدا

شکست پهلوی زهرا، شکافت فرق علی

بـه نیـزه رفـت سـرِ پـاکِ سیـدالشهـدا

ز دست فتنه‌گران، خون به قلب یاران شد

جنـازۀ حسـن از کینـه، تیربــاران شد

****

سقیفه سنگـرِ خصـمِ خـدای قهار است

سقیفه قاتل مقداد و حجر و عمار است

سقیفه شعله شد و سوخت بیت مولا را

سقیفه مرکزِ بیداد و ظلم و پیکار است

هزار فتنـۀ نـاگفته، ننگِ دامن اوست

گناه دائم اهل زمین، به گردن اوست

****

هـزار شکـر که مـا پیروِ امیر شدیم

زدیم سنگ به روباه و یارِ شیر شدیم

به راهیـان سقیفه، ز ما پیام دهید

که ما ز غار حرا، راهی غدیر شدیم

چنان که هست رسول خدا، پیمبر ما

علی است بعـد محمّد، امام و رهبر ما

****

کسی که نعمت حق شد به او تمام، علی ست

کسی که یافت به دوش نبی مقام، علی ست

هــزار غـاصب اگـر حـق او بـه ظلم برند

امـام شیعـۀ اثنــاعشـر امــام علـی ست

سزد که خلق بگردند دور قنبر او

زبانِ میثمیِ «میثم» است یاور او

[ پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۱۹ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

15 توصیه مرحوم دولابی برای عاشقانه زندگی کردن

استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه ۱۵ دستورالعمل را ذکر می‌کند که به ترتیب در ذیل آورده شده است.
، استاد بزرگ اخلاق آقای میرزا اسماعیل دولابی پیش از وفات برای زندگی مومنانه 15 دستورالعمل را ذکر می‌کند که به ترتیب در ذیل آورده شده است:
 
1. هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.
 
2.زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.
 
3.اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
 
4. گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.
 
5.موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.
 
6.اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.
 
7.تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.
 
8.هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.
 
9. تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و…خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و… . کار محبت همین است.
 
10.با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.
 
11.خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.
 
12. لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.
 
13.ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه‌ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله.
 
14.دل های مؤمنین که به هم وصل می‌شود، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است...شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود ، بلکه متنجس را هم پاک می کند."
 
15.هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ی دلت را تصرف کند.
 
[ پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۱۲ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

اشعار فاطمیه

اجرا شده توسط حاج منصور ارضی
روز پنجم - فاطمیه دوم - صنف لباس فروش


بی تو در زندگیم رنگ خدا نیست که نیست

بین عشّاق چو من بی سر و پا نیست که نیست

با غم دوری تو سوخته و ساخته ام

اثری از چه در این سوز و نوا نیست که نیست

نیمه شب وقت مناجات بگویم با خویش

گوییا قلب تو، در بند رضا نیست که نیست

من گنهکارم و آلوده قبول است قبول

بی محّلی ز کریمان که روا نیست که نیست

بی جهت ناز طبیبان نکشم چون دردم

درد یار است و بجز وصل دوا نیست که نیست

هر کجا رو زده ام آبرویم را بردند

هیچ کس غیرِ شما فکر گدا نیست که نیست

در دعا فکر گرفتاری خود بودم و بس

یاد تو در دل ما وقت دعا نیست که نیست

بهر درمان گرفتاری این نوکرها

چاره ای جز سفر کرب و بلا نیست که نیست





اجرا شده توسط حاج منصور ارضی
روز چهارم - فاطمیه دوم - صنف لباس فروش


دلدار زهرا راحت جانم تو هستی

تنها دلیل اینکه می خوانم تو هستی

آنروزهایی که کسی دور و برم نیست

آقا خدا را شکر، می دانم تو هستی

از دامن چرک گناهانی که کردم

آنکس که می گیرد به دامانم تو هستی

هر هیئتی رفتم به خود گفتم که لابد

شاید میان روضه مهمانم تو هستی

هر بار بغض گریه هایم می شکافد

در قطره های سرخ بارانم تو هستی

با حال خوش یکبار قرآن باز کردم

دیدم همه آیات قرآنم تو هستی

بی تو کی از دین خدا بو برده بودم

سر منشا اینکه مسلمانم تو هستی

درد مرا فن اطبا کارگر نیست

داروی این قلب پریشانم تو هستی

دل را گرفتار دوایت کردم آقا

در کربلا خیلی صدایت کردم آقا


اجرا شده توسط حاج منصور ارضی


دلداده باید بود از دلدار باید خواند

مانند مرغی دور از گلزار باید خواند

از گفتن یکبار نام تو هزاران حیف

یعنی تو را تکرار در تکرار باید خواند

یک عمر از درد فِراقت شعر باید گفت

از شادی وصلت دو صد طومار باید خواند

تکبیرة الِاحرام ما کِی میزند آقا

حرف نمازی را که پشت یار باید خواند

این روضه ها امّا به همراه نگاه تو

با گریه از احوال یک بیمار باید خواند

ما را ببخش آقا کمی بشنو، تحمّل کن

این روضه ها سخت است پس خونبار باید خواند

یا حرف از سیلی یک نامرد باید زد

یا از جراحات در و دیوار باید خواند

این روزهای آخری از درد باید گفت

از غصّه ی تنهایی یک مرد باید خواند

http://s1.picofile.com/file/7704468274/nazar_bedahid1.jpg


اجرا شده توسط حاج منصور ارضی


 

آهت اگر دامانِ آدم را بگیرد

آتش تمامِ اهلِ عالم را بگیرد

آنروز، غیر از دست هایت نیست دستی

که باز هم از لطف، دستم را بگیرد

بِین غم و شادی اگر که غم، غم توست

قلبم همیشه جانب غم را بگیرد

جز اشک، بِین چنته ام چیزی ندارم

ای کاش، چشمانِ تو این کم را بگیرد

باید تقاصی را بگیری تا خدا هم

اینگونه از قلبِ تو ماتم را بگیرد

وقتی به یاد مادرت از دیده آید

این آب، حکم آب زمزم را بگیرد

چشمان من هم آمده در فاطمیّه

خرجیِّ ایّام محرّم را بگیرد

زهرا برای زخم پهلو، زخم بازو

باید که از دستِ تو مرهم را بگیرد

این روزها زینب دعا دارد؛ خدا کاش

از مادرم این قامت خم را بگیرد


http://s1.picofile.com/file/7704468274/nazar_bedahid1.jpg

 





اجرا شده توسط حاج آقامنصور ارضی در روز 92/1/4

آشفته بود این دل و بیمار هم شدیم

بیمار که شدیم گرفتار هم شدیم

ما برای تو نه که باری نبرده ایم

تازه برای تو همه سربار هم شدیم

ما جای اینکه دلخوشی حضرتت شویم

ماندیم در گناه و دل آزار هم شدیم

آزرده بود از دل ما قلب یوسف و

دست تهی روانه ی بازار هم شدیم

وقتی نمیشناسمت آقا چه فایده

گیرم اگر که دعوت دیدار هم شدیم

ما سنگ بر زلالی آیینه ریختیم

روشن که هیچ بلکه همه تار هم شدیم

وقتِ گناه، ما جلویش در نیامدیم

گاهی برای معصیت ابزار هم شدیم

ما را به حال خویش دمی تو رها مکن

غافل شدیم تا که ز تو خوار هم شدیم

انگار که بدی دلم را ندیده ای

تازه غریق رحمت بسیار هم شدیم

گرچه گناهکار ولی فاطمیه ها

گریان روضه ی در و دیوار هم شدیم

http://s1.picofile.com/file/7704468274/nazar_bedahid1.jpg




مانند یک ابر بهاری یابن الزهرا

حال و هوای گریه داری یابن الزهرا

این روزها خیلی دلت را غم گرفته

دلخسته از این روزگاری یابن الزهرا

با واژه ی «مادر» شود آهت کشیده

در لا به لای اشک و زاری یابن الزهرا

ای وای مادر های تو می گوید آقا

خیلی برایش بی قراری یابن الزهرا

 

آقا مگر من مرده ام که مثل حیدر

سر را به زانو می گذاری یابن الزهرا 

آقا! تنم، جانم، همه چیزم فدایت

آماده ام بر جان نثاری یابن الزهرا

گریه مکن که طفل اشک بی قرارم

با گریه ات گردیده جاری یابن الزهرا

جز اشک دیده مرهم دیگر ندارم

با عرض پوزش از «نداری» یابن الزهرا

از این که هستم دوستدار مادر تو

حتماً مرا تو دوست داری یابن الزهرا

تا این که باشم زائر قامت خمیده

دنبال یک سنگ مزاری یابن الزهرا

«زهرا» به «زهراها» شده تبدیل... یعنی :

در کوچه شد آیینه کاری یابن الزهرا

 

http://s1.picofile.com/file/7704468274/nazar_bedahid1.jpg



جان جهان، جهانِ جان ،تسلیت عرض میکنیم

ولـــی امـــر مــهربــان تسلیت عرض میکنیم 

به غم نشسته ای ولی غریب و زار و بی کسی

ای کس و کار بی کسان تسلیت عرض میکنیم

هم دل تو گرفته است هم دل ما گرفته است

به آه و ندبه و فغان تسلیت عرض میکنیم

شبیه قبر گمشده گم شده ای میان ما

دلبر بی نام ونشان تسلیت عرض میکنیم

فاطـمیه رسـیده و دوبـاره داغ دیـده ای

غصه و حزن بی کران تسلیت عرض میکنیم

فاطمیه رسیده و خمیده راه می روی

وارث قامتی کمان تسلیت عرض میکنیم

فدای شال مشکی ات فدای گریه های تو

حضرت شاه روضه خوان تسلیت عرض میکنیم

برای مادر شهیده ات عزا گرفته ایم

شاهد روضه هایمان تسلیت عرض میکنیم

میکشد عاقبت تو را غصه ی میخ و سینه ای...

مرهم مادری جوان تسلیت عرض میکنیم 

پهلوی مادر تو را با لگدی شکسته اند

جنین نمیخورد تکان... ، تسلیت عرض میکنیم 

همین اشاره کافی است "بِأَیِ ذَنبٍ قُتِلَت..."

حضرت صاحب الزمان تسلیت عرض میکنیم

http://s1.picofile.com/file/7704468274/nazar_bedahid1.jpg

 




قسم به سینۀ مجروح مادرت زهرا  

تو بر ظهـور دعـای فـرج بخـوان مولا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که هنوز

شــرار دود ز بیــت علــی رود بــالا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که علی

بــود هنــوز عـزادار مـادرت زهرا

تو بر ظهور دعای فرج بخـوان که هنوز

علی است مثل تو مظلوم و بی کس و تنها

تو بر ظهور دعـای فرج بخـوان که کند

همیشه مــادر پهلـو شکسته بـر تو دعا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که حسن

بـه زیـر ضـرب لگـد دیـد مـادر خـود را

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که حسین

فتــاد پشـت در خانــه، مـادرش از پـا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که هنوز

صدای نالۀ محسن رسد به عرش خدا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که به نی

بوَد هنـوز سـر پـاک سیدالشهدا

تو بر ظهور دعای فرج بخوان که بود

شـرارۀ دل «میثم» همیشه وقف شما



[ پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۴۴ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

عناصر ماندگاری انقلاب از نگاه رهبرانقلاب

عناصر ماندگاری انقلاب از نگاه رهبرانقلاب
انقلاب اسلامی عناصر ماندگاری متعددی دارد که می توان مهم ترین عناصر فرهنگی ماندگاری انقلاب را در بیانات رهبر انقلاب به وضوح یافت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همان گونه که در بخش نخست این گفتار بیان شد، انقلاب اسلامی عناصر ماندگاری متعددی دارد که می توان مهمترین عناصر فرهنگی ماندگاری انقلاب را در بیانات رهبرانقلاب به وضوح یافت و بر اساس آن ها به تحلیلی جامع و مانع رسید.
 
از طرف دیگر لازم است تا ضمن توجه به این عناصر کلی و تلاش برای ماندگاری بیشتر آنان برای رسیدن به هدف مقدس و استراتژیک ماندگاری انقلاب فرهنگی اسلامی، نیم نگاهی هم به شاخص‌هایی داشت که بر اساس آنها می توان، حرکت متعالی انقلاب اسلامی را تداوم بخشید.
 
رهبر حکیم انقلاب در دیدار نوزدهم دی ماه سال جاری با مردم قم و به مناسبت سالروز قیام تاریخی مردم این شهر در ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶ فرمودند: «مسئله شاخص های انقلابیگری هم خیلی مهم است؛ یعنی واقعا بدانیم شاخص‌ها چیست؛ شاخص های انقلابیگری را درست پیدا کنیم؛ در ذهن خودمان مشخص بکنیم؛ از کسانی که مطلع تر از ما هستند، بپرسیم. اگر این کارها انجام بگیرد، این ماندگاری انقلاب بدون تردید خواهد بود.»
 
و اما این شاخص‌های مهم بر اساس بیانات رهبر بصیر انقلاب، ذیل یک عنوان بسیار کلیدی قابل شناسایی است و آن عنوان، چیزی جز «تحقق اسلام در زندگی مردم و ایجاد جامعه نمونه اسلامی» نیست که امروزه هم به تکرار در بیانات معظم له با عناوینی مانند «ضرورت ترویج و تعمیق سبک زندگی اسلامی – ایرانی» خودنمایی می کند.
 
این شاخص و عنوان کلی البته این قابلیت را دارد که به زیرشاخص هایی تقسیم شود، جزئیاتی که بر اساس بیانات رهبر انقلاب، به این شرح است:
 
یک. استقرار عدالت اجتماعی و قسط اسلامی.
 
دو. حفظ کرامت و عزت انقلابی جمهوری اسلامی و ملت ایران در مناسبات بین المللی.
 
سه. توجه به بحث فلسطین و حمایت از مظلوم به عنوان مسئله نخست بین الملل اسلامی.
 
چهار. تحکیم و تقویت حاکمیت اراده و خواست مردم.
 
پنج. سازندگی همه جانبه کشور و جبران عقب ماندگی‌ها به ویژه آن که در بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی هنوز در میانه راه قرار داریم.
 
شش. رشد علمی، شکوفایی استعدادهای انسانی و گسترش آگاهی عمومی.
 
هفت. بزرگداشت وفاداران فداکار انقلاب، بویژه روحانیت مجاهد به عنوان عنصر اصلی در مبارزات تاریخی ملت ایران.
 
هشت. جلوگیری از اسراف و ریخت و پاش در همه عرصه‌ها و تبدیل آن به یک فرهنگ عمومی.
 
باید گفت اگرچه این هشت شاخص به شکل ویژه در پیام دهم خردادماه سال ۱۳۶۹ رهبر حکیم انقلاب به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال امام راحل(ره) بیان شده است؛ اما به جرأت می‌توان گفت که گذشت ۲۵ سال از این پیام تاریخی، نتوانسته است تازگی و طراوت این پیام ماندگار را از بین ببرد و باید امروزه و حتی در آینده نیز مبنا قرار گیرد و البته چنانچه برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس بنیان نهاده شود، منشا خیرات و برکات بی شمار خواهد بود.
 
همچنین در کنار این هشت شاخص مهم، می‌توان به چهار شاخص دیگر با ضریب اهمیت بالاتر هم اشاره کرد که بیش از سایر موارد در بیانات و پیام های رهبری معظم تکرار شده است:
 
الف. زنده نگهداشتن یاد و راه جاودانه امام(ره)
 
ترویج سیره امام راحل به عنوان معمار و بنیانگذار انقلاب فرهنگی اسلامی، بویژه دوران ده ساله مدیریتی امام پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، به عنوان الگو و نمونه حیات جامعه اسلامی، مطلبی است که رهبرانقلاب همواره نسبت به آن یادآور بوده اند.
 
معظم له اخیرا نیز در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه کار اجرایی و کار فرهنگی، توجه جدی به محکمات اشاره شده توسط حضرت روح‌الله را یادآور شدند و بر حفظ و گسترش این فرهنگ تاکید کردند.
 
ب. وحدت کلمه
 
اینکه همه ملت و مسئولان باید وحدت کلمه را در همه حال محفوظ دارند، نکته ای است که مکررا در سیره و اندیشه رهبر انقلاب دیده می‌شود و معظم له، خود پیش و بیش از همه به آن پایبند بوده اند.
 
ایشان حتی در چهاردهم مهر ماه ۱۳۷۹ و در اجتماع عظیم مردم همیشه در صحنه قم، ضرورت حل اختلاف گروه‌ها و جناح‌های سیاسی را بر اساس اصول اساسی و به منظور رسیدن به وحدت کلمه یادآور می‌شوند و از همگان می خواهند تا بازی‌های سیاسی، مانع وحدت فرهنگی نشود.
 
ج. هوشیاری مداوم در برابر توطئه‌های دشمنان
 
رهبر انقلاب همواره و در کنار توجه به استعداد و همت نیروهای پایبند به انقلاب و نظام، نسبت به توطئه‌های همیشگی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم حساس بوده و بارها نسبت به آن و بویژه در محدوده حوزه فرهنگی با عناوینی مانند «شبیخون فرهنگی» یا «ناتوی فرهنگی» هشدار داده‌اند؛ به طور مثال ایشان در خطبه‌های نماز جمعه ۲۴ بهمن ماه ۱۳۸۲، ترفندهای دشمن را برای «تحقیر دستاوردهای ملت» و «طرح مسئله حقوق بشر و دموکراسی» یادآور شده‌اند.
 
همین بیان، اخیرا و پس از مسئله برجام نیز، تحت عنوان «ضرورت توجه همگان به خطر نفوذ احتمالی دشمن به ارکان نظام» مورد اشاره معظم له قرار گرفت که البته در این زمینه، نفوذ فرهنگی همیشه خطرناک تر و تاثیرگذارتر بوده است و در دوران جنگ نرم، به عنوان سیاست دائمی دشمن تلقی می شود.
 
د. اهمیت همیشگی پیوند متقابل ملت و دولت
 
ایشان ضمن مهم خواندن استحکام همکاری دولت و ملت و پیوند مردم با مسئولان کشور، تلاش استکبار برای جداسازی ملت از انقلاب و نظام را یادآور می‌شوند و بر حفظ آگاهی و ثبات قدم توسط مردم تاکید کرده و می فرمایند: «همه عصبانیت و غیظ ابرقدرت‌ها از همین حضور شما مردم در صحنه هاست. اگر می توانستند میلیاردها دلار خرج کنند و بین ملت و دولت فاصله بیندازند، دریغ نمی کردند.»
 
کوتاه سخن آنکه، آنچه در دو بخش این نوشتار مورد توجه قرار گرفت، البته چراغ راهی مطمئن برای همگان است تا در پرتو آن، به تحلیلی درست و اصولی دست یابند، اما نباید از این نکته رهبری معظم هم چشم پوشید که می فرمایند: «... البته اینها بحث های طولانی لازم دارد و جوان ها باید یک قدری بروند و مطالعه کنند.»
[ چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

غبار روبی مزار شهدا

در ایام الله دهه فجر غبار روبی مزار شهدای باغستان  با حضور حجج اسلام جناب آقای زراعتی و خوشخو و پور نجف به همراه بسیجیان پایگاه شهید کرمی و مردم عزیز باغستان انجام شد و مراسم قرائت قران و دعا در هیئت ابوالفضلی با حضور اقشار مختلف مردم و با حضور خانواده محترم شهدا برگزار گردید.





[ چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۳:۰۷ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

نامزد انتخاباتی باید ذاتش هیئتی و حسینی باشدهیئت بزرگترین رسانه کشور می باشد

111996_918-700x451
حاج احمد واعظی، مداح و ذاکر اهل بیت(علیهم السلام) در گفتگو با فتن:

یک نامزد انتخاباتی باید ذاتش هیئتی و حسینی باشد، زیرا چنین شخصی به سمت یزید زمان، آمریکا نمی رود. همچنین باید به مقدسات شیعه و ولایت فقیه پایبند باشد و دارای روحیه استکبار ستیزی باشد؛ نباید به کسی رأی بدهیم که با لبخند دشمن از مسیر انقلاب خارج شود

حاج احمد واعظی، مداح و ذاکر اهل بیت(علیهم السلام) در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی فتن، ولایت را نعمتی الهی دانست و اظهار داشت: سال هاست که خداوند این نعمت بزرگ را به ما ارزانی داشته و از این بابت شکرگزار محضر خداوند متعال هستیم.

در روز عید غدیر خم خداوند بلند مرتبه ولایت را به بشریت هدیه کرد و در آن روز آیه “الیوم اکملت لکم دینکم” نازل شد؛ بنابراین خداوند بزرگترین نعمت خودش را به بشریت هدیه کرد. دین خداوند چیزی جز ولایت نیست! آنان که به ولایت پایبند بودند، توانستند دین و دنیای خود را به سلامت طی کنند. در نبود امام زمان (عج) موضوع جانشین ایشان و ولایت فقیه مطرح می شود. از این رو دشمن با تمام توان در مقابل ما و رأس آن ولایت فقیه صف آرایی کرده است. مایکل برانت که از معاونان سابق سازمان سیا است، سالیان پیش گفته بود: “شیعه دو محور دارد که برای نابود این مکتب، باید این دو محور رو مورد هدف قرار داد؛ ولایت فقیه(مرجع) و هیئت!” دشمن تمام تلاش خود را در جهت تضعیف این دو محور به کار گرفته است. نقش و جایگاه حساس هیئت از قبل انقلاب تا به الان بر کسی پوشیده نیست. دشمنان اسلام و آن نامردان داخلی که دُمشان به دشمن گره خورده، نگاه پر از بغض و کینه شان به نظام اسلامی است و مهم ترین اتفاقی که قرار است در این برهه بیافتد، انتخابات خبرگان و مجلس است. بنابراین نباید اشتباه کرد، باید صحیح رأی بدهیم؛ چرا که ما تجربه تلخ بد رأی دادن به بنی صدر و افراد دیگر را داشتیم که چه تبعات برای کشور به دنبال داشت. انقلاب ما نزدیک به 40 سال دارد، و یک انسان در این سن، فرد عاقل و کاردانی می شود، از این رو دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست! باید صحیح انتخاب کنیم و رأی بدهیم. راهکارهای اصلی را مقام معظم رهبری تعیین کرده و تبیین بیانات مقام معظم رهبری به عهده مداحان و خطبا است؛ چون بزرگترین رسانه کشور، همین هیئات است! بعضی از نامزدهای انتخاباتی که تا دیروز هیئت نمی شناختند، در این روزها به هیئات می آیند که از این ظرفیت ها استفاده ببرند، ولی باید مراقب باشیم. یک نامزد انتخاباتی باید ذاتش هیئتی و حسینی باشد، زیرا چنین شخصی به سمت یزید زمان، آمریکا نمی رود. همچنین باید به مقدسات شیعه و ولایت فقیه پایبند بوده و دارای روحیه استکبار ستیزی باشد؛ نباید به کسی رأی بدهیم که با لبخند دشمن از مسیر انقلاب خارج شود. دشمن آمریکا برای ما آشکار است حتی اگر بر ما لبخند بزند، دشمنی و کینه آنان را خواهیم دید.
دشمن دیرسال ما هستی/سخن هسته ای بهانه توست
با تو مثل تو باید حرف زد/زور افزون تو فسانه توست
پس به قول خود تو گو تو هل/که ته دوزخ است لانه تو

این مداح اهل بیت گفت: حواسمان باشد که آقا تنها نماند، الان وقت عمل به شعار “ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند” است. آقا تنها دشمنان بیرونی ندارد، دوستانی که امروز دل در گرو دشمن نهادند از هر دشمن خارجی بدترند، باید اینان را تبیین کرد و شناساند.
قول احسن، قول امام زمان (عج) است نه قول آمریکا و کسانی که دلسپرده آمریکا هستند.
ایشان در آخر به جمله ای از مقام معظم رهبری اشاره کردند. مقام معظم رهبری فرموند: اگر بخواهم زندی حضرت رضا (ع) را در یک جمله خلاصه کنم، “مبارزه خستگی ناپذیر” خواهد بود.

vaezi1

.

.
[ چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۵۳ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

سیمان‌کشی مدال لیاقت نمی خواهد!

سیمان‌کشی مدال لیاقت نمی خواهد!
چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۵
 
سلیمانی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت وارد یک کار تبلیغاتی گسترده برای انتخابات شده است که هدف آن تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات است، خاطرنشان نمود: گزارش هایی که از برخی استانداری ها و فرمانداری ها به گوش می رسد این است که برخی بازرسان به جای معتمدین مردمی از افرادی انتخاب شده اند که در فتنه ۸۸ نقش فعال داشته اند و مطمئنا دولت باید در برابر این تخلفات ایستادگی کند و به مردم اطمینان لازم را بدهد.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص برجام گفت: امروز برای همه افراد جامعه و حتی بچه مدرسه ای ها هم روشن شده است که برجام هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل شده است چرا که ایران یک برنامه محدودیت ۲۵ ساله را پذیرفته است که به سبب آن بسیاری از توانمندی های هسته ای خود را تعلیق کرده است.

وی با اشاره به اینکه با این اوضاه فتح الفتوح کردن برجام کار درستی نیست، گفت: اکنون برای بسیاری از مردم این سوال پدید آمده است که چرا باید به یک نفر به دلیل سیمان ریختن در قلب راکتور اراک مدال شجاعت و لیاقت داده شود؟!

سلیمانی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت وارد یک کار تبلیغاتی گسترده برای انتخابات شده است که هدف آن تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات است، خاطرنشان نمود: گزارش هایی که از برخی استانداری ها و فرمانداری ها به گوش می رسد این است که برخی بازرسان به جای معتمدین مردمی از افرادی انتخاب شده اند که در فتنه ۸۸ نقش فعال داشته اند و مطمئنا دولت باید در برابر این تخلفات ایستادگی کند و به مردم اطمینان لازم را بدهد.
[ چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۳۷ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

حاتمی‌کیا مزد انتقاداتش را گرفت؛ بایکوت کامل «بادیگارد» در جشنواره فجر دولت اعتدال/ لیست نامزدهای سیمرغ جشنواره فجر اعلام شد

از همان دو سال قبل، وقتی در بخش بهترین کارگردانی فیلم فجر از میان 5 کاندیدا 3 نفر سیمرغ گرفتند و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمش؛ «چ»، بدون هیچ جایزه مهمی اولین جشنواره فجر دولت را ترک کردند، مشخص بود که حاتمی‌کیا باید قید جشنواره را در این دولت بزند

از همان دو سال قبل، وقتی در بخش بهترین کارگردانی فیلم فجر از میان ۵ کاندیدا ۳ نفر سیمرغ گرفتند و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمش؛ «چ»، بدون هیچ جایزه مهمی اولین جشنواره فجر دولت را ترک کردند، مشخص بود که حاتمی‌کیا باید قید جشنواره را در این دولت بزند
گروه فرهنگی- رجانیوز: از همان دو سال قبل، وقتی در بخش بهترین کارگردانی فیلم فجر از میان ۵ کاندیدا ۳ نفر سیمرغ گرفتند و ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلمش؛ «چ»، بدون هیچ جایزه مهمی اولین جشنواره فجر دولت را ترک کردند، مشخص بود که حاتمی‌کیا باید قید جشنواره را در این دولت بزند، هرچقدر هم که فیلمش درخشان باشد و بالاتر از استانداردهای سایر آثار حاضر در جشنواره، هرچقدر هم که مردم و منتقدان همزمان لب به تحسینش بگشایند و از او و فیلمش تمجید کنند. او باید هزینه انتقاداتش به دستگاه فرهنگی دولت را بپردازد.
 
اوضاع اما دوسال قبل هم- حتی با وجود آن بایکوت عجیب- ظاهرا بهتر از امسال بود. در آن سال نام «چ» و سازنده‌اش حداقل در ظاهرهم شده در میان کاندیداها گنجانده شده بود و در شب جشن دست ابراهیم حاتمی‌کیا از جوایز خالی ماند، اما این‌بار- به دلیل مضمون فیلم اخیر یا انتقادات تند و تیزتر حاتمی‌کیا نسبت به دوسال قبل- در اتفاقی عجیب و تاریخی، دولت و روشنفکران، حتی تاب گنجاندن ظاهری نام فیلم درخشان «بادیگارد» و سازنده‌اش را حتی در میان کاندیداها نداشتند و او را حتی از میان کاندیداهای بخش‌های اصلی خط زدند.
 
اسامی فیلم‌های نامزد شده فعلی اما اقندر مضحک است که در همین ساعات اخیر صدای اعتراض بسیاری از منتقدان و رسانه‌های شبه‌روشنفکر را هم دراورده است. تصور کنید یکی از معدود فیلم‌های امسال که اکثر حاضران در سالن مطبوعات یکصدا به ضعف ساختاری آن خندیده‌اند و هیچ واکنش مثبتی را در پی نداشته در ۱۰ رشته کاندیدای دریافت سیمرغ جشنواره باشد و فیلمی که حتی مخالفانش به قدرت تکنیکی و ساختاری‌ش معترف‌اند در هیچ کدام از بخش‌های اصلی حتی نامزد هم نشود.
 
این البته تنها محدود به «بادیگارد» هم نیست. فیلم‌های خوب دیگری هم بودند که جایشان در لیست خالیست. اما با این اوصاف نام جشنواره سی و چهارم فجر، به عنوان جناحی‌ترین و ضعیف‌ترین جشنواره تاریخ سینمای ایران، که در آن حتی بدیهی‌ترین اصول سینمایی به نفع جریانات فرامتنی کنار گذاشته شد در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد. طبعا در این بین ابراهیم حاتمی‌کیا، به عنوان پرافتخارترین فیلم‌ساز تاریخ سینمای ایران در جشنواره فجر، نیازی به این دیده‌شدن‌ها ندارد، اما این فرصت خوبی‌ست برای شناخت بهتر سیستم فرهنگی دولت و طرفدارانش.
 
[ چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۳۲ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

چه‌کنیم‌نمازصبح‌قضانشود + پاسخ‌آیت‌الله‌بهجت

چه‌کنیم‌نمازصبح‌قضانشود + پاسخ‌آیت‌الله‌بهجت

 
شیخ ‏نخودکی در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش خواهد شد.
چه‌کنیم‌نمازصبح‌قضانشود + پاسخ‌آیت‌الله‌بهجت
به گزارش جهان، مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کرده‌اند که گفت: مدت طولانی در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم،‌ تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد.

وقتى نظرم به او افتاد، نزدیک محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به‌ طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه می‌خواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.

محمد بن عثمان به من گفت: اگر می‌خواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمی‌بینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛(1) ‏از رحمت خدا به دور است، ‏از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها نمایان شوند، ‏از رحمت خدا به دور است‏ از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستاره‌ها دیده نشوند.

نماز صبح نسبت به دیگر نمازهای یومیه نقش بسزایی در تقویت بعد معنوی انسان دارد. همچنین به لحاظ ارزش زمانی و تأثیرگذاری آن در استجابت دعا جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید برخورداری از شرایط ویژه از بعد زمان فلق و صبح صادق آن را با اهمیت‌تر کرده است.

حجت‌الاسلام حسن هرمز از کارشناسان مرکز تخصصی نماز درباره اهمیت نماز صبح این طور می‌نویسد:

در واقع نماز صبح، پیروزی نفس رحمانی بر هوی و هوس شیطانی است. زمانی که شیطان در تلاش است تا مانع بیدار شدن انسان مؤمن، برای اقامه نماز شده و همواره او را دعوت می‌کند تا در خواب ناز بماند، ازاین‌رو نماز صبح شرایط سخت‌تری برای مبارزه با شیطان داشته و پیروزی در این میدان، لذت و حلاوت بی‌شماری دارد و در نتیجه ثواب اخروی و سودمندی بیشتری بر آن مترتب است

اما برخی دلایل اهمیت نماز صبح عبارتند از:

مشهود ملائکه بودن

قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودا»(2)؛ همانا قرآن فجر(نماز صبح‏)، مشهود فرشتگان شب و روز است! قرآن به معنى چیزى است که قرائت مى‌‏شود و قرآن فجر روى هم رفته اشاره به نماز فجر است.(3) آیه فوق مى‌‏گوید: «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» نماز صبح مورد مشاهده است، اکنون این سؤال پیش مى‏‌آید که مشاهده چه کسانى؟

روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده(4) مى‌‏گوید: نماز صبح مشهود ملائکه شب و روز است، زیرا در آغاز صبح فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مى‌‏دهند و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مى‌‏گیرد هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى‏‌دهند.

در روایت دیگر امام صادق(ع) در پاسخ اسحاق بن عمار می‌فرمایند: «فَإِذَا صَلَّى الْعَبْدُ الصُّبْحَ مَعَ طُلُوعِ الْفَجْرِ أُثْبِتَتْ لَهُ مَرَّتَیْنِ أَثْبَتَهَا مَلَائِکَةُ اللَّیْلِ وَ مَلَائِکَةُ النَّهَارِ»(5)؛ وقتی بنده‌ای نماز صبح را هنگام طلوع فجر بخواند دو بار برای او نوشته می‌شود، هم ملائکه لیل آن را ثبت می‌کنند و هم ملائکه نهار.

بنابراین اگر انسان توجه کند که نماز صبح چنین عظمت و خصوصیتی دارد، هرگز به خود اجازه نخواهد داد که نماز صبح او قضا شود و اگر انجام نماز صبح از زمان طلوع فجر بگذرد و یک ساعت یا نیم ساعت بعد از طلوع فجر خوانده شود، دیگر این اثر و این خصوصیت را نخواهد داشت. اگر کسی می‌خواهد نمازش مورد شهادت و نظر ملائکه لیل و نهار باشد، باید آن‌ را اول طلوع فجر که هنگام صعود و عروج ملائکه شب به آسمان و وقت نزول ملائکة نهار بر زمین است بخواند تا این دو گروه از فرشتگان نماز او را ثبت کنند، برادران و خواهران ایمانی حتماً نسبت به نماز صبحشان مقید باشند و در آن سهل‌انگاری نکنند. بدانند آثار بزرگ و برکات فراوانی در نماز اول وقت صبح وجود دارد.

در زمان حیات آیت‌الله فاضل لنکرانی، پیرمردی از کشور آذربایجان خدمت ایشان آمده بود، نکته‌ای را گفت که واقعاً جای تعجب داشت و به حال‌ او باید غبطه خورد. آن پیرمرد گفت در تمام دوران کمونیستی یک بار نماز صبح او قضا نشده است، این چه لذتی دارد، فردی که 70 ـ 80 سال عمر کرده وقتی به گذشته خود نگاه می‌کند و می‌خواهد به اعمالش نمره بدهد، به نماز خود می‌نگرد می‌بیند، الحمدلله هیچ یک از نمازهایش قضا نشده و اگر همین لحظه از دنیا برود نمازی بر ذمّه او وجود ندارد. اما برخی دیگر از انسان‌ها که سن کمتری هم دارند وقتی به گذشته خود نگاه می‌کنند می‌بینند برخی از نمازهایشان قضا شده! حالا به جای اینکه به سرعت مبادرت به قضای آن کرده و تکلیف خود را انجام دهند، آن را به امروز و فردا واگذار می‌کنند تا پایان عمرشان فرا می‌رسد و موفق به انجام قضای آن هم نمی‌شوند، بعد از مرگ هم معلوم نیست، ورثه او این کار را انجام بدهند.

بنابراین نسبت به گذشته خود تأمل کنیم، اگر احتمال می‌دهیم نمازی از ما فوت شده حتماً آن را قضا کنیم. آیه‌ شریفه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً» یادمان باشد، شب که می‌خواهیم بخوابیم از خدای تبارک و تعالی استمداد کنیم، خدایا تو خودت ما را برای نماز صبح بیدار کن، خدایا تو عنایت کن و ما را به محفل نورانی خود و به بزم عاشقان و مناجات کنندگان خودت راه بده، شما امتحان کنید، بزرگان ما بارها فرمودند نمی‌شود انسان شب از خدا طلب کند، حتی نماز شب را، اما موفق به نماز شب نشود، به جای اینکه به این و آن سفارش کنیم که ما را برای نماز صبح بیدار کنید از خدا و ملائکه الهی بخواهیم، از آنهایی که دائماً بیدارند و توجه دارند.

حال اگر واقعاً دغدغه داشته باشیم، چنانچه یک روز صبح از خواب بلند شویم و ببینیم نیم ساعت از اذان گذشته، بگوئیم عجب! ملائکه لیل رفتند و شاهد نماز امروز نبودند و این چه خسارت بزرگی است! اگر یک مقدار این حال را در خود ایجاد کنیم مطمئن باشید که همیشه هنگام اذان صبح برای نماز و مناجات با خدای تبارک و تعالی بیدار هستیم، معنای این آیه را همه‌ بدانند و به ذهن بسپارند، در حال راه رفتن این را با خود زمزمه کنند(6).

تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت

یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح تأکید برگزاری نماز صبح به جماعت است، امام صادق(ع) از رسول خدا(ص) نقل می‌فرمایند که: «مَنْ‏ صَلَّى‏ الْغَدَاةَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ فِی جَمَاعَةٍ فَهُوَ فِی ذِمَّةِ اللَّهِ فَمَنْ ظَلَمَهُ فَإِنَّمَا یَظْلِمُ اللَّهَ وَ مَنْ حَقَّرَهُ فَإِنَّمَا یُحَقِّرُ اللَّه»(7)‏؛ هر کسی نماز صبح و عشا را با جماعت بجا آورد، در تحت نگهبانی و ذمه خدا قرار می‌گیرد و هر کس به او ستم کند، گویا خدا را ستم کرده است و هر کسی او را تحقیر کند، همانا خدا را تحقیر کرده است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «وَ لَوْ عَلِمُوا الْفَضْلَ الَّذِی فِیهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَ لَوْ حَبْواً»(8)؛ اگر بدانند فضیلت خواندن نماز صبح و عشا (با جماعت) را به سوی آن می‌آیند، هر چند با زانوها و دست‌ها باشد و در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «مَنْ صَلَّى الْمَغْرِبَ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»(9)؛ هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را در مسجد با جماعت بخواند، گویا تمام شب را احیا نگه داشته.

رسول خدا(ص) روزی پس از ادای نماز صبح در مسجد رو به اصحاب کرده و از حال مردمی که نامشان را یک به یک برد، پرسید که آیا اینان به جماعت حاضر شده‌اند؟ اصحاب عرض کردند: نه یا رسول الله! حضرت با تعجب پرسید: آیا غایب اند؟ بعد فرمودند: به راستی که هیچ نمازی بر منافقان از این نماز صبح و نماز عشا، دشوارتر نخواهد بود.(10)

اهتمام بزرگان به نماز صبح

یکی دیگر از دلایل اهمیت نماز صبح، اهتمام بزرگان به انجام این فرضیه است؛ هنگامی امام حسن عسکری(ع) در بستر بیماری بود و آخرین لحظات عمر شریفش را سپری می‌کرد مقداری دارو جوشانده خدمت حضرت آوردند تا میل فرمایند، حضرت فرمودند: وقت نماز صبح است. اول مقداری آب بیاورید تا وضو بگیرم و نماز بخوانم.آب آوردند و امام وضو گرفت و نماز صبح را بجا آورد و لحظاتی بعد روح مقدسش به عالم بقا پرواز کرد.(11)

امام خمینی (ره) در خاطره‌ای از خودشان می‌فرمایند: شب بعد از دستگیری در مسیر راه به سمت تهران به سربازان گفتم: نماز صبح نخوانده‌ام و یک جایی نگه دارید که من وضو بگیرم، گفتند ما اجازه نداریم، گفتم شما که مسلح هستید من اسلحه‌ای ندارم، ضمناً چند نفر هستید من تنها هستم، کاری نمی‌توانم بکنم، گفتند: ما اجازه نداریم، فهمیدم اصرار فایده‌ای ندارد. گفتم خوب اقلاً نگه دارید تا من تیمّم کنم، گوش کردند و ماشین را نگه داشتند و اجازه پیاده شدن به من ندادند.

من همین طور که توی ماشین مأمورین نشسته بودم از توی ماشین خم شدم و دست خود را به زمین زدم و تیمم کردم، نمازی که خواندم پشت به قبله بود چرا که از قم به تهران می‌رفتیم و قبله در جنوب بود نماز با تیمم و پشت به قبله و ماشین در حال حرکت این طور نماز خودم را خواندم، شاید همین دو رکعت نماز من مورد رضای خدا واقع شود.(12)

مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی در وصیت خود به فرزندش می‌گوید: اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد، ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی‌ارزش و نابود خواهد شد، اما نمازی که این قدر اهمیت دارد و چنین آثاری دارد چرا برخی افراد با اینکه دیگر نمازهایشان را مرتب می‌خوانند نماز صبح‌شان قضا می‌شود و نسب به قضاشدن آن نگرانی ندارند؟ به عبارت دیگر عوامل سلب توفیق از نماز صبح چیست؟

عوامل سلب توفیق از نماز صبح به دو گروه عمده دسته بندی می‌شود:

الف: عوامل مادی که برخی از این عوامل شامل موارد ذیل است:

فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی

از مهمترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می‌ شود، فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی است، مانند فقدان برنامه‌ای منظم برای خواب و یا عدم برنامه‌ریزی جهت قضا نشدن نماز صبح و یا ایجاد مشغله‌های پراکنده و فراتر از توانایی‌های خود که نتیجه‌ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.

پرخوری در شب

علتی دیگر برای خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب است، حضرت عیسی(ع) خطاب به بنی اسرائیل فرمودند: «ای بنی اسرائیل! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می‌افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می‌گذارد و در نتیجه در زمره غافلان نوشته می‌شود.(13)

آیت‌الله آقا عزیز خوشبخت درباره برخی کارهای که موجب قضا شدن نماز صبح شده می‌فرمایند: آدم شب زیاد پای تلویزیون بنشیند، غذای چرب هم بخورد، شب هم کوتاه باشد، طبیعی است که دیگر بیدار نمی‌شود، از ایشان پرسیدند: حالا اگر بخواهد بیدار شود چه کار باید بکند؟ ایشان پاسخ دادند: باید مقدماتش را فراهم کند. مقدمات یکی‌اش همین است، زود بخوابد، پای این تلویزیون ننشیند، غذای چرب و چیل نخورد، درست می‌شود إن‌شاء‌الله، بنابراین واجب است بر این آدم این کارها را بکند و الّا مبتلا به گناه قضاشدن نماز صبح می‌شود.

ب: عوامل معنوی

ضعف در خداشناسی

 یکی از مهمترین عوامل معنوی که موجب می‌شود تا انسان نسبت به نماز صبح اهمیت ندهد، عدم معرفت و شناخت نسبت به خداوند متعال و الطاف وی است، فرض کنید اگر با یکی از مسئوالان که حل مشکلتان در دست اوست قراری گذاشته‌اید و یقین دارید که وی در همان ساعت مقرر منتظر شما است. آیا واقعا شب به راحتی می‌خوابید و دیر بر سر قرار حاضر شده و یا با کسلی با وی مواجه می‌شوید؟

 اگر انسان واقعاً نسبت به الطاف الهی کمترین معرفتی داشته باشد و بداند که کسی که در نماز با او صحبت می‌کند، همانی است که او را از نیستی به دنیا آورده و تمامی نعمت های خود را نیز بر او ارزانی داشته تا به نهایت کمال و درجات بالای بهشتی دست پیدا کند و او همانی است که اختیار کمی و زیادی روزی‌اش را دارد ؛ همانی است که مرگ و زندگی‌اش در ید قدرت اوست، با این حال آیا نسبت به نماز با بی‌حالی برخورد خواهد کرد و یا آنکه سر از پا نشناخته و با تمام وجود به اقامه نماز عاشقانه خواهد پرداخت.

گناه

اعمال و رفتاری که انسان در طی روز انجام می‌دهد نقش بسیار مهمی در توفیق انسان نسبت به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طی روز کارهای شایسته از انسان سر بزند، توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می‌شود و هر چه به گناه آلوده شود توفیق اعمال خوب از وی سلب می‌‌شود، لذا باید نسبت به این مسأله بسیار حساس بود تا به واسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد، از آیت‌الله بهجت سؤال شد: چه کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟ در پاسخ فرمودند: کسی که باقی نمازهایش را در اول وقت بخواند؛ خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.

بیایم با عزم و اراده جدی نسبت به نماز اول وقت بینی شیطان را به خاک بمالیم، چرا که امام زمان(عج) درباره نماز می‌فرمایند: «فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَان‏»(14)؛ هیچ چیز مانند نماز، بینى شیطان را به خاک نمى‌مالد پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.»

 

*پی‌نوشت‌ها:

1- الغیبة للطوسی، کتاب الغیبة للحجة، النص، ص: 271.

2- اسراء: 78.

3- تفسیر نمونه ذیل آیه.

4- الکافی ط - الإسلامیة، ج‏8، ص: 341.

5- الکافی ط - الإسلامیة، ج‏3، ص: 283.

6- اسرار و آداب نماز 219.

7- المحاسن، ج‏1، ص: 52.

8- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 377

9- وسائل الشیعة، ج‏8، ص: 295.

10- المحاسن، ج‏1، ص: 84.
منبع:فارس

11- منتهی الامال ،ج2،ص412.

12- امام در سنگر نماز، ص13.

13- مجموعة ورام ج‏1، ص: 47

14- من لا یحضره الفقیه، ج‏1، ص: 498.
[ يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۱۳ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]

40 نکته مهم اخلاقی در 40 جمله کوتاه و خواندنی

40 نکته مهم اخلاقی در 40 جمله کوتاه و خواندنی


نکات اخلاقی,جملات بزرگان,سخنان کوتاه و خواندنی

40 نکته مهم اخلاقی در 40 جمله کوتاه و خواندنی
سخنان خوب باید در زیباترین جملات طراحی و تدوین شوند، تا مورد توجه و تأمل مخاطبان واقع شود. به عبارتی ساده تر قالب کلام می بایست با قیمت کلام هم سان باشد. خوب سخن گفتن؛ سخن خوب گفتن، از مهم ترین لوازم پیام رسانی و متقاعد سازی در روان شناسی ارتباطات به شمار می آید.

به ادامه رجوع کنبد

 


ادامه مطلب
[ شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۲۱ ب.ظ ] [ محب مهدی ]
[ ۰نظر ]